Onderwijs(en) in Rwanda en oproep ‘kleuterleerkrac - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Roos Sprangers - WaarBenJij.nu Onderwijs(en) in Rwanda en oproep ‘kleuterleerkrac - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Roos Sprangers - WaarBenJij.nu

Onderwijs(en) in Rwanda en oproep ‘kleuterleerkrac

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

24 Februari 2013 | Rwanda, Butare

Onderwijs(en) in Rwanda en oproep ‘kleuterleerkrachten’.

Maar eerst: Oplossing Raadsel “Wat werd niet op het hoofd gedragen?”:
Een… stoel! Gefeliciteerd jasmijn!! Waarom? Misschien het moeilijkst in balans te houden?

Op 16 november bezocht ik samen met Tom een voorbeeld kleuterschool in Mata sector, iets voorbij Kibeho (waar de heilige maagd Maria onlangs werd gezien, die ik niet ben hoor, werd weer ongesteld zodra Selene op bezoek kwam, zo belangrijk zijn mijn vrienden/familie blijkbaar om me geborgen te voelen, bijzonder).
Omdat het vakantie periode was waren er helaas geen kinderen in de school, maar toch was het erg leuk om de lokalen en het meubilair te zien. Dit was een “Save the Children” voorbeeld school, compleet met 6 hoekige, gekleurde tafels en stoelen, een gigantische hoeveelheid uit hout gemaakt prachtig speelgoed en goede kasten en krijtborden, wandplaten op kleuter-ooghoogte! Fantastisch! Tom en ik stonden met open mond te kijken. Zo’n contrast met alle andere basisscholen die ik in Rwanda heb gezien! In de meeste scholen zijn de muren kaal, is er geen elektriciteit, zitten de kinderen in bankjes gepropt, zijn er nauwelijks methodeboeken en als ze er zijn weet de leerkracht ze vaak hoe deze goed in te zetten. Met als gevolg dat men er ook niet zuinig mee om gaat! Ik heb al heel wat open kasten gezien waar de leerboeken erin leken te zijn gesmeten, kinderen die straf hebben zitten soms naast deze kast te lezen?!?! Erger zijn de kasten die dicht zitten en waar de stapels nieuwe methodeboeken onder een dikke laag stof keurig opgestapeld liggen te niksen! Treurig om te zien.. Ook weer geweldig, want dit maakt me bewust van het belang van mijn werk, van goede training en begeleiding bij de levering van materialen en boeken en dat is precies wat VSO biedt! Of in ieder geval beoogt te bieden, want helaas gaan deze processen in de praktijk niet altijd zoals ‘men’ (lees regering, UNICEF, VSO, etc.) bedacht. Leerzame ontwikkelingsprocessen/processen in ontwikkeling!
Daarom (om het te optimaliseren) is het ook zo belangrijk dat m’n biebproject snel start! Helaas heb ik al van de directeur begrepen dat het nog 4 jaar gaat duren voor de bieb er staat (vanwege de kosten voor de bouw van lokaal en meubilair). Dat is een enorme teleurstelling (voor mij, jullie misschien en vooral voor Save). Maar ik doe wat ik kan en roei met de middelen die ik heb. Mijn TRC (Teacher Resource Center, ‘mijn’ leslokaal), kan ik in de weekenden en na school als bieb gebruiken. Naast de boeken die ik van jullie geld koop hoop ik ook een bibliothecaris te kunnen financieren die mij kan ondersteunen in dit project om de duurzaamheid te vergroten en mijn werkdruk te verkleinen!

Kleuter onderwijs, ECD (Early Childhood Development) staat sinds een aantal maanden hoog op de onderwijs agenda in Rwanda. Op dit moment is het kleuteronderwijs nog geen onderdeel van het basisonderwijs maar dit staat te veranderen. In Januari zijn de 1e jaarstudenten gestart met de ECD optie, dit zullen over 3 jaar de eerste geschoolde kleuterleerkrachten zijn. Helaas is er nog heel weinig kennis en geen ervaring met kleuteronderwijs onder de PABO-docenten en bovendien beschikken zij nog niet over alle documenten om hun studenten gedegen les te kunnen geven. Graag zou VSO mij hiervoor inzetten, maar dit gaat niet want ik heb nu een andere fulltime functie (, studenten lesgeven in kindgerichte methodieken en het maken van leermiddelen). Mijn VSO-Rwanda leidinggevende vroeg laatst of ik leerkrachten in Nederland ken die gespecialiseerd zijn in het jonge kind en interesse hebben in een placement in Rwanda. Dus bij deze een oproep! Ook hoopt ze dat ik na deze placement (dus over anderhalf jaar) ook nog de ECD placement wil doen! Dat zien we dan wel weer, haha!
Er zijn wel kleuterscholen maar de leerkrachten zijn vrijwilligers en hoeven niet geschoold te zijn. Ouders betalen, of niet, een vergoeding aan deze vrijwilliger. In Save is ook een kleuterschool, die ik natuurlijk al in mijn eerste maand in Rwanda bezocht had. Ondanks de vrijwillige basis zag ik 2 enthousiaste juffen die zakdoekje leggen met hun kleuters speelden en verschillende aantallen dierengroepjes op het bord getekend hadden die de kinderen mochten tellen en ook waren er 10 stenen, fijn om te zien!
Het doel van mijn bezoek met Tom aan de Voorbeeld school was netwerken en kijken of en hoe wij deze school inderdaad als voorbeeld kunnen inzetten voor andere kleuterscholen (en PABO studenten en collega’s). Daarnaast gaven wij hen tips vanuit onze kleuteronderwijsachtergrond. Zie alle foto’s.

P1 (groep 3) is nu de start van de basisschool. Tot en met P6. Daarna nog 3 jaar ‘Basic Eduction, ordinary level’ in een ander gebouw en vervolgens doen ze de ‘1e National Exams’. Afgelopen jaar slaagde ongeveer 23% hiervoor. Daarna gaan ze nog 3 jaar naar het middelbaar beroepsonderwijs (als er financiering is voor het kind). Mijn PABO is daar een voorbeeld van. Wanneer ze hun PABO diploma halen/slagen voor de ‘2e National Exams’ kunnen ze les gaan geven op de basischool (of als ze de technische school deden een technisch beroep gaan doen, etc.). Of ze kunnen (indien er financiering is) verder gaan studeren voor hun Bachelor (bijvoorbeeld om les te gaan geven op een PABO). Daarna kunnen ze (indien gefinancierd en dat is momenteel nog maar mogelijk voor een klein percentage van de bevolking) door gaan voor hun Master. Wanneer een student heel goed presteert bij de 1e National Exams kunnen ze ook direct doorgaan naar Hoger beroepsonderwijs.
Een paar uur geleden las ik de resultaten van deze ‘2e National Exams voor PABO studenten en privé kandidaten (zij-instromers)’. “Meer dan 1000 zakten voor het examen. Dat is 18, 1%. Meer dan de helft ervan waren Privé kandidaten. In TTC Save (de PABO waar ik werk) slaagde 100%. De link uit de krant kan ik doorsturen naar belangstellenden.
In de toekomst wil men de PABO een HBO (diploma A1) maken.

Wie dit leest heeft het eind van deze blog gehaald, petje af! Uitkomst van de test: Je bent zeer geïnteresseerd in (kleuter) onderwijs in Rwanda! Overweeg de placement!
Een erg informatief verhaal dit keer over mijn werk, volgende keer weer wat updates over andere aspecten van mijn leven hier!

• 24 Februari 2013 - 17:27

Maartje:

Nou, zet je petje maar af hoor ;-) En moet jij niet eens overwegen om een tijdje als werver te gaan werken?? Je hebt me bijna overtuigd :-) Zeker interessant om te lezen en de link van het krantenartikel mag je me ook doorsturen. Fijn dat jij je zo nuttig kunt maken meis! Maar nog 2 jaar langer daar blijven?? Pff, dat gaat natuurlijk niet zomaar!! Dan moet ik toch echt gaan overwegen om bij je te komen wonen denk.....
    Zet 'm op juffie! Besos

• 24 Februari 2013 - 20:01

Carolien:

Haha Roos! Dat heeft Maart mooi goed! De acquisitie heb je al in de vingers! Stuur je mij ook de link vh krantenartikel?

Tot gauw x

• 24 Februari 2013 - 20:02

Carolien:

P.s. Is dat mooie gebouw een school???

• 25 Februari 2013 - 10:07

Anton:

Ik heb het gehaald,
    inderdad lang verhaal maar wel heel inetessant om te lezen.
    Hoe gaan we de mensen in ontwikkelingslanden motiveren om te leren en de juiste middelen te gebruiken.
    Soms kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat ze liever lui dan moe zijn. . . of zie ik dat verkeerd?
    Succes met je werk.
    Anton.

• 25 Februari 2013 - 19:44

Addy:

;ieve Roos, een goed verhaal zo hoor je ook hoe moeilijk het is om verbeteringen aan te brengen, en ondanks datmen zijn best doet slagen maar een klei percentage van de leerlingen.Bij jullie 100% dat is een hoeraatje waard.
    Geweldig hoe jij je inzet, ga door zo.
    Wat Anton zegt van liever lui dan moe, is onterecht...daar ben ik zeker van.....
    veel liefs, ik heb al boeken van de bib in Bemmel bijmij thuis staan, waar moeten ze heen in Breda? met tel nr. en adres graag, liefs Addy wie zijn die mensen op de foto, die blanke is dat Tom?

• 26 Februari 2013 - 01:37

Roos Sprangers:

Ik geef gauw uitgebreid antwoord in een blog! Heb nu tekst aan de foto's toegevoegd! En ja die Muzungu dat is Tom! En nee Caro, haha dat is het Compostela de Santiago van de toekomst (de kerk waar Maria is gezien)

• 12 Maart 2013 - 13:14

Johanna:

Trots op jou! Alweer een half jaar daar. Wat vliegt de tijd meis. Geniet vooral, ondanks de werkdruk!
    Groetjes Johanna

• 16 Maart 2013 - 14:40

Marian:

Hoi Roos, Met gemak het einde van je verhaal gehaald. Erg boeiend en veelzeggend....alles staat echt nog maar aan het begin van een gerichte aanpak he?
    Olga, onze buurvrouw is gespecialiseerd in voor-schools onderwijs, ze begeleidt scholen in Nederland daarin, ik zal haar eens polsen. ...
    Hier laat de lente nog op zich wachten. Na een paar dagen "bruinen" !(hoeven jullie daar niet aan te denken zeker), nu weer in de dikke winterkleren ....brrrr. We beginnen langzaam aan weer in de tuin te werken. Plant of kweek jij daar ook weleens wat?

Lieve groeten en tot schrijfs,

Marian en Siddha