Verhuizen ofwel: IKEA! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Roos Sprangers - WaarBenJij.nu Verhuizen ofwel: IKEA! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Roos Sprangers - WaarBenJij.nu

Verhuizen ofwel: IKEA!

Blijf op de hoogte en volg Roos

02 Oktober 2012 | Rwanda, Kigali

Inmiddels is de ICT bijna ten einde gekomen en is het tijd om naar onze nieuwe woonplaats te verhuizen.. En bij verhuizen hoort natuurlijk shoppen! Een comfortabele bank, koelkast, flatscreen, en als er nog geld over is een jacuzzi.

Het is nog maar kort geleden dat ik m’n huisje in Arnhem heb leeg geruimd. M’n tv en kastjes aan de kringloop gedoneerd, wasmachine weggedaan etc. Daarvoor in de plaats krijg ik een huis zonder tv, wasmachine, koelkast, banken, etc. Maar ik heb wel de luxe van een toilet met bril wat ik redelijk kan doorspoelen, elektriciteit en een koude douche! Die luxe hebben Mary en Tom niet in hun Remote area’s. Plus een bed, een linnenkast, een servies kast en een tafel met 2 stoelen. Kijk even rond in je eigen huis en vergelijk.

Vanmorgen hebben we een sessie gehad over ‘huishouden in Rwanda’. Het waterfilter, de gasbrander, de charcoalstove (bbq) en de klamboe. De ‘must haves’ waarvan VSO ons zal voorzien, in plaats van bovengenoemde luxery. Het was een serieuze aangelegenheid en goed opletten geblazen, gevaarlijk als je t fout doet en misschien niet 1,2,3 iemand om het je nogmaals uit te leggen...
Voor je water kan drinken moet je het eerst koken en filteren. Voor je het kan koken moet je eerst voorzichtig de gasbrander aansteken. Als je geluk hebt en er electriciteit is kan je een elektrische kookplaat gebruiken. Dan het water laten afkoelen en in de filter gieten (welke gemaakt is van kaarsen die je eens per maand moet schoon schuren). De charcoalstove is een bbq, handig als er even geen stroom is of als je eens een ander smaakje wil. Maar lekker in de tuin eten en drinken is er niet bij. Waarom? Omdat ik geen tuin heb, ja dat ook. Maar Rwandezen eten en drinken niet in het openbaar! Ik ben niet 100% zeker maar geloof om de mensen die geen voedsel hebben te ontzien. En ik moet zeggen, dat is echt wennen voor een veelvraat als ik! De klamboe moet je regelmatig wassen en steeds goed dichtknopen overdag en ’s nachts goed instoppen om ongedierte in je bed te voorkomen (lees muggen, spinnen, mieren, torren). Ook deuren dichthouden is verstandig als je geen ongenode gasten wilt, mensen of dieren zoals ratten, katten, slangen. Een collega trof eens een gigantische zwarte slang in z’n aanrecht. Wat doe je dan? Weg rennen!!!! Fout! Dat is een korte termijn oplossing, als je terug komt en hij is daar niet meer, heb je een véél groter probleem want waar is ie dan?? Deze collega nam een pan gekookt water, gooide hem er overheen en verbrandde de slang levend, held! Ik zou denk ik de buren bellen of de directeur van de school.

Maar goed, shoppen dus. Voor een bedrag van 125 euro gingen we onze inkopen doen. Servies, bestek (wat een geluk dat ik dit mee had genomen uit t vliegtuig!) prullenbakken, handdoeken, tubewaren (onmisbaar zonder koelkast) theedoeken, thermoskan, sponsjes, deken, spiegeltje, schaar en tot slot kon ik nog een perforator aanschaffen. Artikelen tegen Nederlandse prijzen. Dus helaas had ik voor de jacuzzi net niet genoeg budget (misschien kunnen jullie nog wat extra doneren). Zoals jullie weten wil ik graag zoveel mogelijk de lokale Rwandese markt sponsoren maar tot mijn spijt kochten we al deze producten bij N2000 (ofwel Chinese Xenos)!! Hoppa al m’n Rwf direct naar China! Soms valt het niet mee!

Tot slot nog een paar “Wistje datjes?”:
• Alle Westerse producten hier duurder zijn dan in Nederland omdat het moet worden ingevlogen? Wijn, pasta, chocola, brood, cereals etc.? Maar ook een waterkoker, of staafmixer kost hier 2 a 3 keer zoveel als in Nederland!
• Rwanda koffie en thee exporteert en deze ook niet goedkoop zijn?
• Een avocado maar 100 RWF kost?
• Dat 15 eurocent is en ik dol ben op avocado?
• Ik hier een salaris heb van 220 euro per maand?
• Een bezoekje aan de gorilla’s je 750 dollar kost?
• Ik dat goed vind omdat de dieren dan beschermd blijven en het ecosysteem ook?
• Ik met mijn visum/greencard voor de helft van het geld mag gaan?
• Rwanda tot de top 3 snelst groeiende economieën van Afrika behoort (vd week op BBC)
• Mijn lokale collega’s wel een maand salaris moeten inleveren dit jaar nu de ontwikkelingsgelden zijn opgeschort? De lokale bevolking leidt hier enorm onder.
• Vrouwen wereldwijd 70% van de werkuren maken en 30% betaald krijgen?
• Niet eten en drinken in het openbaar enorm mee helpt in het schoon houden van de straat?
• Ik gelukkig 2 prachtige traditionalcraft-mandjes heb gekocht op de loklale markt en een jurk gemaakt door straatkinderen in een opvangproject?
• Je een hoop westerse stuff niet nodig hebt om te (over) leven?
• Wij hier een feestje hadden met bitterballen en Heineken op de ambassade?!
• Dit was op de verkiezingsavond en we ook konden stemmen?
• Hier de VVD en PVDA ook nek aan nek gingen?
• D66 daar wel met kop boven uitstak?
• Groenlinks goed overeind bleef maar de party van de dieren geen stemmen kreeg?
• PVV gelukkig geen stemmen kreeg maar SGP wel 1!
• Je hier trouwens in elke bar Heineken en Amstel kan krijgen?
• Coca-cola hier ook Fanta wordt genoemd en onderdeel is van Heineken?
• Wanneer je als meid Fanta Orange drinkt dit niet meteen wil zeggen dat je Holland fan bent, wel dat je vrijgezel bent?
• Je als getrouwde vrouw wel verschillende Fanta’s kunt drinken?
• De VVDers/Heineken vertegenwoordigers hier nog nooit van een waterfilter gehoord hebben?
• Omdat ze alleen Heineken drinken natuurlijk, of flessenwater.

Wordt vervolgd..

  • 02 Oktober 2012 - 20:03

    Hans:

    Hai Roos,

    Uit alle berichten blijkt wel, dat je onzettend goed voorbereid wordt op het leven en werken op je uiteindelijke standplaats. Maar ik merk ook dat je je met het grootste gemak aanpast en je jacuzzi -verlangen een zachte dood gaat sterven. Een geweldig avontuur.

    Veel liefs

    Hans, Hetty en Simone

  • 02 Oktober 2012 - 20:12

    Elise:

    Hey Roos,

    Wat een indrukwekkende verhalen allemaal en wat fijn dat je daar al zo goed je plek kunt vinden! Succes met alles en geniet ervan!

    Liefs,
    Elise

  • 02 Oktober 2012 - 21:51

    Johanna:

    Roos, geniaal je verslag! Fijn om weer even bij te lezen. Blijf ik doen!
    Hier veel nieuws, maar....nog geen VSO. Dat nieuws is meer voor een privé mailtje,
    die ongetwijveld nog je kant op komt. Heb het goed! Denk aan je topper.
    Liefs

  • 02 Oktober 2012 - 22:28

    Jasmijn:

    Leuk om te lezen! Lekker op de bbq gooien die slangen? Oh nee, je eet geen vlees meer ;) Ach, een handtas kan ook altijd nog. Knap hoor, dat je zo primitief kunt leven (en voor Rwandese begrippen is het nog niet eens primitief natuurlijk). Kon je officieel stemmen, of was het voor de vorm? Typisch die SGP, zullen wel zendelingen zijn (al groeiden ze hier ook..). Zet 'm op daar!

    Dikke knuffel,
    Jasmijn.

  • 02 Oktober 2012 - 22:37

    Danielle:

    lieve.roos.leuk om te lezen dat het allemaal lekker gaat met jou.en laat je niet gek maken daar,
    en doe het rustig aan met zoeken daar na een mooi huisje.en we horen gauw wat weer van jou.en ik mis je nog steeds.en ook op school.en hoe vondt jij het kadootje van mij.
    gr en knuffels van daantje

  • 03 Oktober 2012 - 07:52

    Anton Sprangers:

    Hoi Roos,
    mooi verhaal en héél leerzaam. Moesten hier ook verbieden om op straat te eten, zou die rotzooi ronom de MCD's ook verleden tijd zijn. En als ze dan het openbaar alcohol drinken ook nog verbiden zijn er meeteen minder ongelukken, gevechten en doden te betreuren. Je ziet maar. . . we kunnen nog veel van elkaar leren. Ik vroed laatst in Rusland, kan ik hier het kraanwater (zag er helder uit) drinken? Waarop de receptioniste antwoordde:"Ik wel, maar als ik jou was zou ik flessenwater kopen!".
    Groetjes en succes met je verhuizing naar je werkplek!
    Anton.

  • 03 Oktober 2012 - 08:33

    Len Heezemans:

    Ha die Roos,
    Leuk om je ervaringen te lezen. Ik zie aardig wat overeenkomsten ;-).
    Geniet van je tijd en mocht je de marathon komen rennen in Kampala: ik kom je zeker aanmoedigen en over een slaapplek hoef je je ook geen zorgen te maken ;-)!
    Len

  • 03 Oktober 2012 - 12:32

    Addy_sprangers@hotmail.com:

    hoi Roos, heerlijk om je te lezen, wat herken ik alles goed. Leuk festje op de Ambassade, was je weer in Kigali?
    nou geniet van elk moment en jij bent toch nuiet bang van spinnen etc? veel groetjes

  • 03 Oktober 2012 - 15:49

    Marian En Siddha:

    Hoi Roos, wat schrijf je toch heerlijk. Echt genieten van alle verhalen ...en het maakt ons het leven ook weer een stuk makkelijker = beseffen hoe makkelijk en goed we het hier hebben elke dag weer.
    Veel liefs, Siddha en Marian

  • 03 Oktober 2012 - 21:29

    Kim:

    Hey Roosje,

    Wat fijn om zo op de hoogte te blijven.
    Als ik het zo lees hadden wij het in Lesotho nog erg goed, wat luxe betreft. Ik vind je stoer!!
    Ben heel benieuwd naar je verdere ervaringen. Zet 'm op!
    Liefs Kim

  • 03 Oktober 2012 - 21:40

    Maarten Gortworst:

    Mooie eerste indruk! Klinkt als een leuk toekomstig vakantieland. Have fun daar! Maarten

  • 04 Oktober 2012 - 22:31

    Cécile:

    Hoi Roos,

    Ik lees je reisverslagen met grote belangstelling. Wat een contrast met het leven hier! Ik vind het heel knap van je dat je je zo inzet. Het past wel bij jou, maar het zal niet altijd meevallen. Ik wens je veel succes met de volgende fase.

    Groetjes, Cécile

  • 05 Oktober 2012 - 09:03

    Carolien:

    Roos, lieverd!

    Leuk om weer een verhaal te lezen! Ik ga nu ff lekker sporten, hard rennen door de Nederlandse herfstregen... Das altijd nog beter dan een slang attaque- en

    Houd je haaks enne je bankjes kan ik evt. op transport zetten! Dat lijkt me lekkerder dan n jacuzzi. :-)

  • 05 Oktober 2012 - 09:24

    Maartje:

    Lieverd!
    Fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt!!
    Eten op straat werd in Senegal inderdaad ook niet echt op prijs gesteld. Succes daarmee veelvraatje. En kijk ajb ook een beetje uit met die oranje fanta ;-)
    Spreek je hopelijk snel! Denk aan je!
    Liefs en kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Child Friendly Schools, VSO/UNISEF, Rwanda, Save

Actief sinds 05 Juli 2012
Verslag gelezen: 1622
Totaal aantal bezoekers 72300

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Ai pair met VSO

Landen bezocht: