2013 in slakkengang, hier alvast juli en augustus. - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Roos Sprangers - WaarBenJij.nu 2013 in slakkengang, hier alvast juli en augustus. - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Roos Sprangers - WaarBenJij.nu

2013 in slakkengang, hier alvast juli en augustus.

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

10 Mei 2014 | Rwanda, Butare

Juli: kamperen Bloemendaal aan zee, Shoeless festival, Nijmegse vierdaagse, weerzien met Theo en barbecueën en kamperen op Amahoro (vredes) eiland in Lake Kivu Rwanda.
Hoogtepunt: Alles was geweldig op het diepte punt na.
Dieptepunt: KLM bellen om m’n terugvlucht (naar Rwanda) vanuit Brussel te bevestigen en te horen krijgen dat ze het ticket geannuleerd hebben omdat ik (met enkel handbagage) in Adam was uitgestapt en m’n vlucht naar Brussel niet had afgemaakt. Voor 700 euro mocht ik een nieuw enkeltje bij hen kopen (andere maatschappijen waren niet goedkoper). M’n eerste Quatar retour ticket was 621 euro. M’n KLM ticket (heen en weer vanuit Rwanda) heeft me uiteindelijk in totaal 1600 euro gekost, ofwel m’n komende 8 totale maandsalarissen! Maar dat ik werk voor een lokaal salaris deed KLM totaal niets..
Spannendste moment: Met een onderbuik gevoel wachten op wat KLM besloot. Wachten op het weerzien van Theo op het vliegveld.
Saaiste moment:Wachten op de bagage.
Smakelijkste: Broodje haring!
Smerigste: De met poep en plas besmeurde toilet op Amahoro eiland zonder emmer water om door te spoelen maar met een gigantisch meer vol water op 4 meter rondom het toilet, das nog heel wat ‘meer’ ironisch dan water naar de zee dragen als je t mij vraagt.

Augustus: Pap en mam op bezoek in Rwanda
Hoogtepunt: Pap en mam in Rwanda, inmiddels m’n tweede thuis kunnen laten zien en Rwanda m’n ouders laten zien! Zoals: Save: oudste kerk van Rwanda, Butare & Nyanza de musea, de apen in Nyungwe, het vissen en varen op Lake Kivu, zwemmen en wandelen in Kibuye en safari in Akagera. M’n vrienden; Christine, Theo, Justin, Geoffrey, Martin en Linda, Janneke, Ingrid, Catherine, Diana en Mary. En pap maakte tijdens het sigaretjes roken nog wat nieuwe vrienden voor me; Agnes, nu één van m’n beste maatjes hier en Setto een kunstenaar (wees sinds de genocide, destijds 2 jaar oud met een zusje van 0 en een zusje van 4) en lieve schat!
Dieptepunt: Het vliegtuig had vertraging en kwam een dag te laat aan. De koffers kwamen 4 dagen later aan en m’n fles rode wijn en nog wat andere lekkernijen waren eruit gejat.
Spannendste moment: Voor hen het wachten op hun bagage, voor mij de busrit van Kigali naar Butare die we binnen 1.5 uur aflegden terwijl hij minstens 2 uur hoort te duren. Je ziet op veel busjes de tekst: “God will protect us!” Wat lijkt te betekenen dat de chauffeur dat zelf niet hoeft te doen en ECHT als een IDIOOT kan rijden. Voor m’n stoere moeder die overal op de motor stapte was de laatste motorrit in Kigali naar de expo het engst. Met de knieën tegen andere motors en auto’s aan door de mega drukte heen, mij kwijt, zonder telefoon, geld en Kinyarwanda. Ik wist niet waar ik aan begonnen was en was had vreselijke spijt en was enorm bezorgd. Gelukkig vonden we elkaar en vond papa dit ritje prachtig.
Saaiste moment: Wachten tot het vliegtuig met pap en mam eindelijk aan kwam.
Smakelijkste:De wijntjes en (bok)biertjes die we samen dronken.
Smerigste: Er is niets nieuws te noemen geloof ik en gelukkig wennen ook de smerige dingen een heel klein beetje.

• 10 Mei 2014 - 11:35

Addy:

Lieve Roos, heerlijk om je te lezen, je reist
    Weer even met jou door Rwanda.
    Onvergetelijk was onze reis die Jij mogelijk
    Hebt gemaakt: ja voor wat hoort wat!!!hahaha
    Alle liefs en n Stevie omhelzing! addy